RSS

MathML, Debian ve Firefox

02 Sep

The n-Category Café ve The String Coffee Table sitelerinde gezinirken bir W3C matematik sunum standardı olan MathML olmaksızın blog girdilerinin tadının pek çıkmadığını ve bunun ötesinde pek de bir şey anlamanın mümkün olmayacağını gördüm.

Evrensel işletim sistemi Debian GNU/Linux üzerinde çalışan ve Mozilla sitesinden çekilmiş Firefox 1.5.0.6 Linux i686’ımın about:buildconfig bilgilerine baktığımda Xft desteği ile derlenmiş olduğunu gördüm (–enable-xft).

Bunun üzerine önce TrueType TeX yazıtiplerini çektim, ardından da Mathematica 4.1 yazıtipleri dosyasını çektim (.exe uzantılı olması üzüntü kaynağı değil çünkü Debian’daki unzip programına ilgili .exe dosyasını parametre geçerek açmak mümkün. Daha cafcaflı bir görüntü için tabii WINE emre amade.)

Sıkıştırılmış arşiv dosyaları açtıktan sonra bunları ev dizinimdeki (home) .fonts (yani ~/.fonts) dizinine kopyaladım (bende böyle bir dizin yani .fonts dizini mevcut değildi, kendim yarattım). Ardından da Firefox’u kapatıp açtım. n-Category ve String Coffee Table matematik ve fizik blog girdilerini ziyaret ettiğimde MathML olarak kodlanmış kısımların düzgün olarak göründüğünü, ekranın matematiksel notasyonla dolup taştığını gördüm. (Ne kadar garip bir sevinç kaynağı! :))

Bu süreçte faydalandığım (ve sizin ortamınızda bu kadar kolay gerçekleşmez ise başvurabileceğiniz) kaynaklar: Fonts for MathML-enabled Mozilla, Bug 128153 – need to get MathML fonts working with Xft, Installing MathML.

Şimdi sırada blog ortamında yazarken LaTeX benzeri girdiyi XHTML + MathML’ye çeviren MovableType Plugin benzeri bir şey WordPress için var mı bunun araştırması var.

 
1 Comment

Posted by on September 2, 2006 in Debian, General, Programlama

 

One response to “MathML, Debian ve Firefox

  1. ariferzin

    January 18, 2013 at 22:17

    İyi çalışmalar
    Yeni yaptığım sitem için (www.matematikistan.net)
    Formülleri yazabileceğim bir mathml editörü yapmak istiyorum.Flash c# veya vb.net formatında olabilir ama burada önemli olan mathml nin yorumlandığı sayfada düzenleme yapabiliyor olmak.Yani latex editor gibi sadece latex i veya mathml yi render etmek değil.Wiris.com daki gibi.Neredeyse girmediğim site indirmediğim program kalmadı.Sadece bir mathml komurunu düzenlese yeter ben kalan kısmını ve arayüzünü tamalarım.Bu konuda bana yardımcı olabilir misiniz şimdiden teşekkürler
    arif erzin@gmail.com

     

Leave a Reply

 
