RSS

Bir kitap ve yazılım dünyasından enteresan bir reklam taktiği – Code Review

29 Oct

Eğer ticari bir yazılım geliştiriyorsanız koddaki bir hatanın müşteriye ve hatta kalite kontrol (veya test) bölümüne varmadan bulunması maliyet açısından çok önemlidir. Bazı sinsi hatalar vardır ki bunlar rapor edildiğinde hata senaryosunun tekrarlanması imkansıza yakındır oysa dikkatli ve disiplinli bir kod süreci bu tür hataların önemli bir kısmını önceden tespit edip giderebilir.

(pre-apologies (set-irony t) "Aslinda amazon.com'a review yazacaktim.")

Birkaç ay önce Dr. Dobb’s Journal‘da küçük bir ilan gördüm. Kod incelemesi, ölçümleri ve raporlaması konusunda çalışan SmartBear Software isimli bir yazılım şirketinin verdiği bu ilanda Best Kept Secrets of Peer Code Review başlıklı kitabın isteyen herkese bedava olarak yollanacağı yazılı idi.

Söz konusu web adresini ziyaret ettiğimde maalesef ülkeler arasında Türkiye’nin yer almadığını gördüm. Yurtdışına kitap yollamadıklarını düşündüm bir an ama yine de şansımı denemeye karar verdim, iletişim e-posta adresine web sayfasında istenen bilgileri yazdım, DDJ’de ilanlarını gördüğümü ve bu konu ile ilgilendiğimi belirtip, kitabı Türkiye’ye yollayıp yollayamayacaklarını sordum. Birkaç saat sonra gelen cevapta “adresiniz ve isminiz kitap yollama veritabanımıza eklendi, lütfen biraz bekleyin” yazıyordu. Ben herhalde başka şeyler de söyleyecek ile bekleyeceğimi düşündüm ve bir süre sonra da bu konuyu unuttum. Olaydan yaklaşık 3 hafta sonra ofisteki masama bir paket bırakıldı ve içinde söz konusu kitap çıktı.

(infix-apologies (set-irony t) "Aradim taradim bulamadim, mecburen buraya yazdim.")

Gayet güzel ciltlenmiş, düzgün ve sade bir dille yazılmış, çarpıcı örneklerle ve faydalı dipnotlarla bezenmiş 165 sayfalık bu eser kod analizinin ne kadar önemli olabileceğini ve yazılım kalitesini nasıl artırabileceğini, proje büyüdükçe bu kod inceleme işinin bu işe özgü hazırlanmış ve programcıyı yormayan, canını sıkmayan araçlarla nasıl kolaylaştırabileceğini gayet güzel anlatıyordu. Verilen örneklerden biri de üzerinde 50 kadar yazılım geliştiricinin çalıştığı ve birkaç milyon satırı aşkın kod tabanı ile büyük ölçekli kabul edilebilecek bir proje olan Cisco MeetingPlace yazılımı ve bu yazılım geliştirilirken kod inceleme sürecinin yazılım kalitesine nasıl katkıda bulunduğu idi.

Yukarıda bahsedilen ve bahsedilmeyen sebeplerden ötürü kitap malumu ilan etmenin ötesine geçiyor ve yazılım geliştirmenin önemli bir noktasına dair güzel, anlamlı ve ufuk açıcı analizler içeriyor, eğlenceli anekdotları da bünyesinde barındırıyordu.

Fakat belki de burada asıl önemli olan SmartBear Software şirketinin pazarlama taktiği. Kod inceleme, analiz ve raporlama ürünleri pazarlayan şirket böyle kaliteli bir kitap hazırlayıp farklı yazarların ve yazılım geliştiricilerin deneyimlerinden faydalanarak, bunu her isteyene kolayca sunarak pek sık karşılaşmadığımız türden bir pazarlama taktiği uygulamakta.

Ticari yazılım projelerini bir kenara bırakıp özgür yazılım dünyasına bakacak olursak, genellikle bu dünyada görülebilen “geliştirelim yazılımı, salalım ortalığa, para mı aldık, uğraşsın dursunlar, bir sürü hata çıksın, bildirsinler, düzeltiriz elbet, sayıyla mı verdiler, beğenmiyorlarsa almasınlar” şeklindeki amatörce zihniyete karşı (her ne kadar bazı açık kodlu yazılım geliştiriciler profesyonel olarak bir kuruma bağlı şekilde çalışıyor olsalar da) aşı niyetine de okunabilecek bu kitap bir yandan da çok disiplinli kod inceleme süreçleri olan OpenBSD gibi açık kodlu özgür yazılım projelerinin kalitesini ve bu kaliteyi neye borçlu olduklarını düşündürüyor. Dolayısı ile açık kodlu özgür yazılım projeleri geliştiren ekiplerin de bu kitaptan ve kitapta bahsedilen disiplinli ve otomasyona bağlanmış kod inceleme süreçlerinden fayda sağlayacakları şüphesiz.

(post-apologies (set-irony f) "Olsa dükkan senin aslinda, heyhat, ama yok iste amazon.com'da...")

 
Leave a comment

Posted by on October 29, 2006 in General, Programlama

 

Leave a Reply

 
