RSS

Debian haftalık haberleri, doğal dil işleme, WordNet, sonifikasyon: Linux sisteminizi "dinlemek" ve Chi Kung Gücü!

30 Nov

Common Lisp ve Perl ile sabaha kadar doğal dil işleme ile uğraştıktan sonra şimdi blog girdisi yazma zamanı. Güneşi yazarak karşılayalım o halde.

Bir kez daha anadilimi takdir ediyorum. Takılar eklemek, cümleleri edilgenleştirmek, doğru sonuçlar çıkınca sevinmek, abuk sabuk sonuçlara bakıp gülümsemek ya da saç baş yolmak. Allegro Common Lisp ile Türkçe Treebank üzerinde zıplayıp durmak. Anadilim beni ve pek çoğumuzu ters köşeye yatırmaya devam edip duruyor. Mücadeleye devam. Yeterince yoğunlaşamıyorum yüksek lisans tezim ve günlük işlerimden ötürü ancak süreç içinde işin içine TDK sözlük verisini ve WordNet‘i entegre etmek gerekecek. WordNet veritabanını sorgulamak için gerekli Common Lisp arayüzleri biraz pas tutmuş gibi görünüyor şu anda.

Doğal dil işleme demişken, not düşelim, bir haber merkezi daha açıldı: http://zembereknlp.blogspot.com/. Burası sayesinde Zemberek’in C# ile kodlanan bir .NET halinin de çıktığını, çıkacağını öğrendim: NZemberek.

Sonification” ile ilgili Linux çalıştıran bilgisayarınızın performansını müzikal olarak gözetleyin IBM developerWorks makalesini çevirmeyi dün hallettim. Uzun zamandır bir yazıyı çevirmeyi bu kadar istememiş, buna bunca heves etmemiştim ve çevirirken de bu kadar zevk almamıştım! 🙂 Böyle bir motivasyon ve biraz dağınık bir çalışma ile yaklaşık 2 saatte çeviri ve kontrolleri bitti, Boran da sağolsun gerekli görsel düzenlemeyi hemen yapıverip yayınladı. Çeviri ile ilgili bağırıp çağırmak ya da efendi uslu terim önerisi, hata bildirimi filan yapmak isteyen emres at bilgi . edu . tr adresini kullanabilir.

İcabında Sun’ın kendi makinası için geliştirilmiş Solaris 10 gibi gelişmiş bir UNIX ile bile kapışan ve onu tahtından ettirecek fanatik severleri olan evrensel işletim Debian GNU/Linux ile ilgili haftalık haber bülteninin sayısı kısa süre önce posta kutuma ulaştı. Görünen o ki tempo biraz düşmüş haklı sebeplerden ötürü.

Haberler arasında dikkatimi çeken etch için debian-installer geliştirmeleri: Şifreli LVM alanlarına kurulum, GTK-tabanlı kurulum, disk alanı bölümleme (alan deyip duruyorum “partition” için ne deniyordu, şu anda aklıma gelmedi), Linux 2.6.17 ve akabinde 2.6.18 gibi özellikler geldiği yazıyor. Ve tabii daha başka pek çok şey

Bunların haricinde 7. Debian konferansı DebConf 7 de 17 – 23 Haziran 2007 tarihleri arasında, Edinburgh, İskoçya’da düzenlenecekmiş (belki 2008 için Boran bir salvo yapar da DebConf’un İstanbul’da düzenlenmesini sağlar, kimbilir, ne de olsa daha öncekini kıl payı ile kaçırmıştık diye hatırlıyorum 😉

Debian ile ilgili son olarak şunu not düşeyim en sevdiğim adreslerden bir demet:

Bu arada esrarengiz bir şekilde tekrar Gezegen Linux’un yörüngesine girmişim yaklaşık birkaç haftalık bir aradan sonra, şimdilik hikmetinden sual olunmaz yarabbi demekle yetiniyorum 🙂

Ve son olarak: Boşuna “chi kung” çalışın demiyoruz değil mi, bi bildiğimiz var, misal: Breaking Power of Chi Kung (evde kendi üstünüzde ya da arkadaşlar arasında denemeyin, deneyip de yaralanırsanız başıma ekşimeyin!)

Bir blog girdisi daha böylece sona erer (çıkıp bakma zamanı güneş doğdu mu diye…)

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: