RSS

Fikr-i takip: Bilişsel Bilim @ SecondLife – 1. ders

23 Feb

Daha önce Second Life ortamında Indiana Üniversitesi’nin Bilişsel Bilimler bölümünün gerçekleştirdiği bazı deneylerin haberini almış ancak zamanı geçtiği için katılamamıştım.

Çarşamba günü arkadaşım Rob Bowers, CogSci listesi üzerinden 2. bir seminerin verileceğini belirtip bunun Türkiye saati ile 23:00 civarında gerçekleşeceğine dair bir e-posta yollayınca eve varır varmaz Second Life programını kurup kurcalamaya başladım.

Temel eğitim merkezindeki şeyleri hallettikten sonra Campus adasındaki IU CogSci alanına gittim ve Mitja Hemljak’ın “Doing cognitive science in Second Life” seminerine katıldım. Sanırım hayatımın en garip ders deneyiminden biriydi. Birkaç “avatar” olarak açık havadaki banklara oturduk ve bir yandan Indiana Üniversitesi’ndeki konuşmaları canlı dinlerken bir yandan karşımızdaki avatarın gösterdiği şekilleri inceledik ve bunların LSL (Linden Scripting Language) ile nasıl programlandıklarını kurcaladık.

Bir yandan Second Life ortamında hareket eden ve LSL ile programlanmış halde bizimle etkileşime giren nesneler, bir yandan bunları o anda modifiye edip etrafımızda dolanan ve bize bir şeyler anlatan insan görünümlü bir avatar, bir yandan bunların arkasındaki insanın gerçek zamanlı sesi… Diğer yandan yine gerçek zamanlı sorduğumuz sorular aldığımız cevaplar… Uzunca bir süre unutamayacağım, beynime kazınmış bir eğitim deneyimi! (Özellikle havadaki kocaman bir beyaz tahtada hareket eden yuvarlak cisim, bunun Mitja’nın giydiği bir cismin koordinatlarını “dinleyip” tahta üzerinde yazarak rapor etmesi fantastik bir görüntü idi, keşke SL’nin snapshot özelliğini kullanıp birkaç foto çekmeyi akıl edebilseydim, buraya koyardım.)

Nazik evsahibimiz Mitja yaklaşık 1 saatlik seminerinin ardından başka sorularımız olup olmadığını belirtti ve ardından benim bir sorum üzerine SecondLife ortamında neden programlama yaptıklarını ve bunun bilişsel bilim açısından nasıl faydaları olacağını birkaç cümle ile açıklamaya çalıştı: Bu gerçek zamanlı sistemde birtakım cisimler ve robotlar programlayıp grup olarak yiyecek ve kaynak arama harektelerini modellemeyi düşünüyorlardı. SecondLife bir hayli kapsamlı ve karmaşık bir simülasyon ortamı idi, içindeki etmenler arasında epey insan da vardı ve Linden Scripting dili ile kapsamlı etkileşimler üretmek mümkün idi.

Seminer sorduğum şu soru ile noktalandı:

– Mitja, her şey için teşekkürler ama son bir sorum olacak, çok önemli.
– Evet buyrun lütfen?
– Şimdi bu Linden Scripting Language için bir Emacs modu var mı acaba?
– A ha! Hmm, emin değilim, bir araştırayım… 🙂

Acaba Türkiye’deki üniversiteler içinde benzer bir uygulamaya giden ya da gitmeyi düşünen var mıdır diye de düşünmedim değil bu arada.

 
1 Comment

Posted by on February 23, 2007 in CogSci, e-Learning, General, Programlama

 

One response to “Fikr-i takip: Bilişsel Bilim @ SecondLife – 1. ders

  1. Efe

    February 11, 2010 at 05:37

    Gerçekten ben de ilk olarak bir seminer için girdim Second Life ortamına ve çok ilginç gözlemlerim oldu. Müthiş bir eğitim ortamı… Önümüzdeki yıllarda eminim üniversitelerimiz bu çalışmalara başlarlar. Eğer başlamazlarsa çok geç kalırlar zira Second Life’da öğrenecek çok şey var:)

     

Leave a Reply

 
