RSS

İstatistik ve sayısal okuryazarlık felaketleri

23 Oct

The dissertation prospectus began by quoting a statistic – a “grabber” meant to capture the reader’s attention. (…)

The graduate student who wrote this prospectus undoubtedly wanted to seem scholarly to the professors who would read it; they would be supervising the proposed research. And what could be more scholarly than a nice, authoriative statistic, quoted from a professional journal in the student’s field?

So the prospectus began with this quotation: “Every year since 1950, the number of American children gunned down as doubled“. I had been invited to serve on the students dissertation committee. When I read the quotation, I assumed the student had made an error in copying it.

I went to library and looked up the article the student had cited. There, in the journal’s 1995 volume, was exactly the same sentence: “Every year since 1950, the number of American children gunned down has doubled.

Bu dediklerinden sonra yazar bunun şu ana kadar karşılaştığı en feci sosyal istatistik ifadesi olduğundan bahsediyor. Kısaca şöyle bir hesaplamaya giriyor 1950’de 1 çocuk bile ölse dahi geçen yıllarda 2^N (N = geçen yıl sayısı) kadar çocuğun bu şekilde ölmus olması gerektiğ,i bunun da 20 sene içinde dünya nüfusunun kat be kat bir sayıya ulaştığını açıklıyor. Dolayısı ile ifadenin saçmalığı ortaya çıkıyor. (Yani, 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16536, 32768… 1965’te silahla vurulan çocuk sayısının 32768 olması gerekiyor yukarıdaki ifadeye göre ve devam ettirirsek mesela 1970 yılında 2.097.152 çocuk!)

Ardından Journal’da bu ifadeyi kullanan yazarla / editörle iletişim bu kurarak bu veriyi nereden alıp yayımladığını soruyor. Karşı taraf da CDF’nin (Children’s Defens Fund) 1994 yılında yayımlanan yıllığından bu ifadeyi aldığını belirtiyor.

Yazar CDF’nin 1994 yıllığını bularak ifadeye bakıyor ve bahsi geçen ifadenin aslında şu şekilde yazılmış olduğunu görüyor: “The number of American children killed each year by guns has doubled since 1950”.

Gerisini yazardan dinlemeye devam:

Note the difference in the wording- the CDF claimed there were twice as many deaths in 1994 as in 1950; the article’s Author reworded that claim and created very different meaning.

(…) The article remains on the shelf in hundreds of libraries, available to anyone who needs a dramatic quote. The lesson should be clear: bad statistics live on; they take on lives of their own

Bloga konu olan yazar Joel Best olup yukarıdaki alıntılar yazarın ‘ Damned Lies and Statistics: Untangling Numbers from the Media, Politicians, and Activists‘ başlıklı kitabından alınmıştır. Benzeri bir örneği CMN147 (Bir üniversitede verilen en acayip ders) dersimizde ele almış ve tartışmıştık 😉

Bu örneği benimle paylaşan sevgili kardeşim Ergin Sevinç’e çok teşekkürler.

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on October 23, 2008 in General

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: