RSS

Abdülhamit'in Aşkı Ruhşah

02 Mar

Radikal gazetesindeki ilginç tarih yazıları ile dikkatimi çeken Avni Özgürel’in geçenlerde yazdığı ‘Menderes gözü kara bir âşıktı‘ başlıklı yazısı beni bir zaman yolculuğuna çıkardı. 13-14 sene önce kadar Topkapı Sarayının oradaki eski Darphane binasındaki İstanbul sergisinde 1. Abdülhamid’in bir mektubunu görmüştüm de şaşırmıştım (belki de benim şaşırmama şaşırmak gerekir), daha sonra bundan bahsettiğim pek çok kişi böyle bir mektup olamayacağını, bir Osmanlı padişahının böyle şeyler yazmayacağını iddia etmişti. Özgürel’in yazısında yıllar önce sergide okuduğum satırlarla karşılaşınca buraya not etmek istedim. Buyrun hep birlikte okuyalım ve aşkın, arzunun, hayatın ve ötesinin sırlarına vakıf olmaya çalışalım:

Cumhuriyet dönemi siyasetçileri içinde Menderes?ten söz ettim. Osmanlı padişahları içinde de ?aşk çeken?lerin sayısı az değil… Kanuni- Hürrem aşkı, 1. Ahmed- Kösem aşkı üzerine sayfalar yazılabilir…

Osmanlı padişahlarının istedikleri her kadına sahip oldukları sanılır. Oysa bazen haremdeki kadınlar konusunda dahi sıkıntı yaşamıştır padişahlar…

1. Abdülhamid bunların en ünlüsü. Onun âşık olduğu Ruhşah?dan yüz bulamadığı için ne denli kıvrandığının delilleri Topkapı arşivinde duruyor. Şu satırlar onun not / mektuplarından.

“Abdülhamid?in canı Ruhşah; Kuşca canım yoluna kurban olsun. Hak tealeanın birliği hakkı için kademin türabına (= ayak izine) yüz sürerim.?

“Efendim; Hamid sana kurban olsun. Bu gece teşrifinle kulunu ihya eyle. Billahi sabra mecalim kalmadı.
Hem ayın iptida gecesidir. Kerem senindir. Bu gece kendimi güç zaptettim. Ayağını öpeyim, Allah tealea aşkına beni bu gece mahzun eyleme, sana kul ve kurban olayım.”

“Ruhşahım; Hamid’in sana kurban ola… Efendim sana bende olmuş bir kulunum; ister darp eyle ister öldür, sana teslimim… Billahi sebebi mevtim (ölümüme sebep) olursun… Bu gece de gelmezsen bilirim ki bana muhabbetin yoktur. Benim bu halime düşman bile rahmeder… Akşam sabah gelip bir lahza oturmak iş değildir. Kulun ayağına gider yüzünü sürerdi… İstemezsin diye gitmedim. Sen böyle edince ölüm bana hayırlı geliyor…”

 
1 Comment

Posted by on March 2, 2009 in Tarih

 

One response to “Abdülhamit'in Aşkı Ruhşah

  1. Tarık

    March 2, 2009 at 13:26

    Osmanlı tarihinin ilginç arkaplanları için İlber Ortaylı, Murat Bardakçı ve Orhan Koloğlu gibi isimlerin araştırma, arşiv yazılarına tv programlarına göz gezdirebilirsiniz.

     

Leave a Reply

 
