RSS

Hangi yedekleme şirketi, hangi yedekleme yazılımı?

05 Mar

Yedekleme denen önemli süreç kullanıcıdan kullanıcıya, şirketten şirkete ve projeden projeye çok değişebilen bir şey. Benim durumumda en temel ihtiyaç GNU/Linux çalıştıran bilgisayarımdaki en kritik kısımların o anki hallerinin sürekli uzakta bir yerde bir kopyasının bulunması ve bunu yine istediğim bir bilgisayara o uzaktaki yedekleme merkezinden yansıtabilmek.

Bunun için Can Burak Çilingir‘in de önerileri doğrultusunda 3 seçenek belirledim:

  • Dropbox: Pek çok kişiye tavsiye edebileceğim, pek çok ihtiyacı karşılayabilecek pratik bir çözüm. Dropbox programı kurmak gerekiyor. Belli bir noktaya kadar bedelsiz. Göze çarpan artı özelliği ise sürüm kontrol sistemlerine benzer şekilde otomatik olarak dosyaların tarihçesini tutması yani yedeklediğiniz dosyanın eski hallerini görebilmeniz, zamanda geriye gidebilmeniz.
  • CrashPlan: Yukarıdakine benzer şekilde pratik bir çözüm. Başkalarına tavsiye edebilirim. CrashPlan yazılımını kurmak gerekiyor. Yine epey bir veri için bedelsiz.
  • rsync.net: Doğrudan paralı bir hizmet, ayrıca özel bir yazılım sunmuyor. Orta ve ileri seviyeli GNU/Linux kullanıcılarına hitap ediyor, GNU/Linux dünyasında uzunca süredir standart olarak kullanılan rsync yazılımının yeteneklerinden faydalanıyor. Şimdilik eğilimim bu sistemi kullanmak yönünde çünkü sistemime başka bir yazılım yüklemek istemiyorum, zaten rsync ile bir USB diskime yedekleme yapıyorum ve ileride bir gün başka bir yere dosyaları aktarmam gerekirse uzunca süre test edilmiş, alışık olduğum GNU/Linux araçlarından faydalanmayı tercih ederim. (Bunlara ek olarak yedekleme işleri için de bu konuda uzmanlaşmış bir yerden servis almayı tercih ediyorum, standart bir hosting ortamına o yüzden sıcak bakmıyorum).

Belki başka seçenekler de vardır, ya da yukarıdaki seçenekleri kullananlar izlenimlerini paylaşmak isterler.

 
5 Comments

Posted by on March 5, 2009 in General, Linux, sysadmin

 

5 responses to “Hangi yedekleme şirketi, hangi yedekleme yazılımı?

  1. Feyzullah Ceylan

    March 6, 2009 at 02:20

    Yazınızı okuyunca yedekleme sistemine benim de ihtiyacım olduğunu anımsadım. ( bilgisayarımızın veya hard diskimizin her an başına bir şeyler gelebilir, hatta devamlı örneklerini de görüyoruz) ik önce dropbox’u denedim. Ücretsiz kullanıcılar için 2 GB alan veriyorlar ve tavsiye ettiğiniz kişilerin sayısına göre 5 GB’ye kadar çıkabiliyor. fakat Fiyatlandırma politikası kısmında (pricinpolicy) bir bölüm var beni çok soğuttu: “Dropbox allows you to store up to 2 GB free of charge. Dropbox reserves the right to terminate Free Accounts at any time, with or without notice.” ücretsiz kullanıcıların hesaplarını istedikleri zaman haber vermeden silebiliyorlar. öylece ortada kalıyorsunuz.

     
  2. Feyzullah Ceylan

    March 6, 2009 at 02:23

    Pek umutlu olmamakla birlikte durumun iç yüzü nasıl diye mesaj aatım bakalım ne diyecekler.

     
  3. Feyzullah Ceylan

    March 6, 2009 at 02:33

    kusura balmayın, sanki bir sürü yorum yazıp spam yapıyormuş gibi olacak, fakat konuyla ilgilenenler için faydalı olabilecek bilgiler olduğu için gelişmeleri burada yazmak istedim. dropbox’dan çok çabuk cevap geldi, hoşuma gitti (5 dakika olmadı), her ne kadar bizim hesaplarımızın silinmeyeceği konusunda bizi temin etseler de yasal olarak hala hesaplarımızı silme hakları var, biz bir şey söyleyemiyoruz, cevabı aynen aktarıyorum:

    Hello,

    The portion of the terms you are reading deal with a very specific set
    of circumstances, and is never going to be used on a general basis.
    We need to have the legal ability to delete or cancel the account of
    users who may be involved with activities that would degrade the
    service for other users (illegal file sharing, linking of images
    through bulk spam emails). These users are not going to provide us
    with an actual live email address, and we need to have the contractual
    right to cancel these accounts without having to go through
    extraordinary measures. I appreciate your concern here, and I can
    assure you that we in no way are going to go through and capriciously
    delete user accounts.

    If you have any further questions about this matter, please don’t
    hesitate to contact me, I am michaeln@getdropbox.com

    Regards,

    Michael N

     
  4. Emre Sevinc

    March 6, 2009 at 10:27

    Feyzullah Bey,

    Hassas olmakta haklısınız, araştırdığınız da iyi olmuş. Her şeye rağmen ben DropBox ve CrashPlan gibi yerlerle ilgili hukuki bir sorun çıkacağını sanmıyorum. Ve en kötü yedekleme çözümü bile yedek almamaktan iyidir diye düşünüyorum. Diğer yandan CrashPlan dosyaları kendine has bir şekilde tutuyormuş ve ancak kendi yazılımı ile okunabiliyormuş gibi bir şey duydum (yine arkadaşım Can Burak’ın yalancısıyım :)), rsync.net’e olan eğilimim gittikçe güçleniyor gibi bu tür şeyleri duydukça. Süper pratik değildir belki ama birazcık çaba ve yılda birkaç on dolar karşılığında sağlam ve açık standartlara uyumlu, güvenilir bir servis sunuyorlar gibi görünüyor.

     
  5. Feyzullah Ceylan

    March 6, 2009 at 11:20

    Aslında sistemde fazladan bir programın çalışmasını ben de pek istemiyorum. Yedekleme işlemi benim için şimdilik acil olmadığından olmadığından, bir deneme sürecine girdim. Kullanacağım ücretli servise de deneme sürecinden sonra karar vermeye karar verdim. Sizin söylediklerinizde sonra rsync.net’yi de merak ettim. Umarım kararınızı verdiğinizde artıları ve eksileriyle tercih nedenlerinizi daha detaylı olarak burada açıklarsınız.

     

Leave a Reply

 
